Законом України від 30 червня 2023 року № 3219 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» відновлено відповідальність за порушення вимог Закону України  від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Зокрема, з 01 серпня 2023 року відновлено застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог Закону № 265 стосовно суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сфері  організації та проведення азартних ігор, купівлі/продажу іноземної валюти за порушення, які були вчинені до та під час воєнного стану.
З 01 жовтня 2023 року для всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг відновлюється застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог Закону № 265, з одночасним повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01 січня 2022 року по 30 вересня 2023 року включно.
Зазначене звільнення від відповідальності та/або її скасування, згідно з нормами Закону № 3219, не поширюється на  суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю підакцизними товарами або діяльність у сфері  організації та проведення азартних ігор, купівлі/продажу іноземної валюти.

Разом з тим, Законом № 3219 суттєво зменшено розміри штрафних (фінансових) санкцій для фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного податку, із 100 – 150 % до 25 – 50 % вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг), відповідно (крім тих які зареєстровані платниками податку на додану вартість,  здійснюють діяльність з продажу підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Зверніть увагу, що найбільш поширеними порушеннями є: невидача розрахункового документу; відсутність обов’язкових реквізитів в чеку (штрих код марки акцизного податку для алкогольних напоїв, коду УКТЗЕД для підакцизної групи товарів, реквізити платіжної системи, підсумкові показники чеку, всі реквізити, які пов’язані з податками та інше згідно Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13). 

Також суб’єктам господарювання необхідно додержуватись належного ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації, що передбачає проведення всіх розрахункових операцій через РРО/ПРРО та наявність у місці реалізації документів, які підтверджують облік та походження ТМЦ (зокрема, але не виключно - інвентаризаційні відомості, накладні від виробників/постачальників, накладні на внутрішнє переміщення). 

Добровільне виконання вимог Закону № 265 не тільки звільняє від відповідальності, а ще й усуває ризики, що можуть стати підставою для проведення фактичних перевірок. ДПС використовує виключно ризикорієнтовну модель організації та здійснення контрольно-перевірочної роботи, а тому не проводить безпідставних перевірок платників податків.