Фото без опису

Інклюзивне навчання є одним із основних напрямів реформування системи освіти в багатьох країнах світу, мета якого – реалізація права на освіту осіб з особливими освітніми потребами без дискримінації. Нині стрімко зростає кількість дітей з поведінкою, що не відповідає установленій нормі, яку пов’язують з неблагополучними змінами у суспільстві. Проблемою є отримання освіти дітьми з особливими потребами, адже порушуються умови їх успішної соціалізації та забезпечення повноцінної участі в суспільному житті.

Саме тому відкриття інклюзивно-ресурсних центрів – важливий крок назустріч діткам з особливими освітніми потребами, так як ці дітки, як ніхто, потребують підвищеної уваги до себе.

На території Демидівської селищної ради проживає понад 20 дітей з обмеженими можливостями, які мають право на навчання, але не завжди мають можливість скористатися цим правом. Інклюзивне навчання, яке почне розвиватися в закладах освіти в 2019-2020 навчальному році дасть шанс цим дітям відчути себе потрібними, допоможе батькам побачити можливості дитини, а не лише її потреби.

З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти було створено комунальну установу «Демидівський інклюзивно-ресурсний центр» Демидівської селищної ради Рівненської області.

З 28 серпня комплексу оцінку здійснюють спеціалісти Демидівського ІРЦ:, вчитель-логопед – Кіндратів Інна Степанівна. Вакансії практичного психолога та вчителя-реабілітолога вільні.

Спеціалісти Демидівського ІРЦ працюють над розробкою рекомендацій щодо організації інклюзивного навчання, надання психолого-педагогічної допомоги дитині, надання методологічної допомоги педагогічним працівникам та батькам дітей, забезпеченням системного кваліфікованого супроводу дітей.

Фахівці центру здійснюють корекційно-розвиткові заняття та надають психолого-педагогічну підтримку не тільки діткам, а й батькам та педагогам, з якими взаємодіють. Якими б талановитими не були працівники інклюзивно-ресурсного центру, основна частина роботи лягає на плечі батьків, які, як ніхто, знають потреби та здібності своєї дитини. Тому, консультації та співпраця з батьками – важлива частина роботи працівників інклюзивно- ресурсного центру.

Психолого-педагогічні та корекційні послуги надаються дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах середньої дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти і не отримують відповідної допомоги.

Основні принципи інклюзивної освіти:

  • Визнання того, що всі діти можуть і мають навчатися разом.

  • Адаптація закладів освіти до потреб своїх учнів, а не навпаки.

  • Задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини.

  • Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою. 

  • Залучення батьків до навчального процесу дітей, як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей.

  • Гарантування солідарності, співучасті, взаємоповаги, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками.

Інклюзія означає повне залучення дітей з особливими освітніми потребами в освітній процес закладу освіти, процес пошуку ефективних методів та форм навчання і виховання, які б задовольнили індивідуальні потреби усіх учнів, створення гнучкої системи освіти.

Переваги інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами:

  • Навчання за місцем проживання, в сімейних умовах;

  • Діти отримують можливість соціалізації, розвитку своїх сильних сторін і талантів;

  • Забезпечується індивідуальний підхід до кожної дитини з орієнтацією на її сильні сторони.

Переваги інклюзивного навчання для усіх дітей закладу освіти:

  • Діти навчаються природно сприймати і толерантно ставитися до індивідуальних відмінностей;

  • Діти навчаються налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з дітьми, які відрізняються від них;

  • Діти навчаються співробітництву, взаємодопомозі, співчуттю іншим;

  • Допомагаючи іншим, діти покращують власні навчальні результати.

Переваги інклюзивного навчання для батьків дітей з особливими освітніми потребами:

  • Можливість співпраці та активного залучення до освітнього процесу дитини;

  • Краще розуміння індивідуальних особливостей розвитку та потреб своєї дитини;

  • Підтримка у визначенні мети індивідуальної освітньої траєкторії для своєї дитини.

Інклюзивний підхід – це створення таких умов, за яких усі учні мають однаковий доступ до освіти, у тому числі діти з особливими освітніми потребами, які навчаються у загальноосвітніх школах; водночас, усі учні мають можливість отримати досвід, знання, які сприяють подоланню  упереджень й дискримінації та  сприяють формуванню позитивного ставлення до тих, хто „відрізняється”.

Визнання прав дітей з особливими освітніми потребами, їх інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є надзвичайно важливим на сучасному етапі розвитку освіти в Україні. "Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця", - так звертався до вчителів один із найвеличніших педагогічних діячів сучасності В. О. Сухомлинський. У повній мірі ці мудрі слова стосуються і дітей з особливими потребами. "Школа – для всіх дітей", - під таким гаслом повинні працювати всі вчителі загальноосвітніх навчальних закладів сучасної демократичної України.